Du må være fylt 18 år for å handle Norill søms nettsider.
Å handle på Norills søms nettsider er trygt. Kjøpet ditt er regulert av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven. Disse lovene kan ikke man ikke komme utenom, de gir deg som kunde viktige rettigheter.
Salgsvilkår
Avtalen
Avtalen består/opprettes av salgsvilkårene, og opplysninger oppgitt i betalingsløsningen, og eventuelt spesielle avtaler. Ved eventuelle utfordringer mellom opplysningene, så vil det som er skrevet og avtalt mellom partene avgjøre, så sant det ikke er i strid mot lovene.
Partene er
Norill søm as
Arne Garborgsvei 7
2827 Hunndalen
91799836
Selger er Norill søm as og blir på siden nevnt som meg, oss, vår eller våre.
Kjøper er: Personen som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende nevnt «du», «deg», «din» eller «ditt».
Pris
Alle prisene i nettbutikken, samt leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr) er i norske kroner og inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll o.l.). De enkelte elementene i totalprisen blir spesifisert i bestillingsordningen før bestilling er utført.
Avtale
Avtalen er bindende for begge parter når du har sendt bestillingen din til oss.
Avtalen er likevel ikke bindende om det har skjedd en skrive- eller tastefeil i tilbudet fra oss i bestillingsordningen i nettbutikken eller i bestillingen din, eller den andre parten innså eller burde ha innsett at det er en slik feil.
Betaling
Vi kan kreve betaling for varen fra det tidspunktet den blir sendt fra oss til deg. Alle våre transaksjoner foregår i norske kroner. Ved bruk av kredittkort eller debetkort ved betaling, kan vi reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen. Kortet blir belastet samme dag som varen blir sendt. Du kan også betale med Vipps eller faktura.
Levering
Levering er skjedd når du, eller din representant, har overtatt varen.
Leveringstidspunkt skal opplyses om i bestillingsordningen. Dersom det ikke er gjort, skal vi levere varen til deg uten unødig opphold og senest 30 dager etter at vi har mottatt bestillinga di. Varen skal leveres til kjøper med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Levering skjer kun innen fastlands-Norge.
Risiko for varen
Risikoen for varen går over på deg når du, eller din representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan du angre kjøpet av varen i samsvar med angrerettloven. http://forbrukertilsynet.no
Du må gi oss melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å gå. I fristen er alle kalenderdager inkludert. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag blir fristen forlenget til nærmeste virkedag.
Angrefristen er å anse som overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Du har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angreskjema, e-post eller brev). Legger her link til Angrettsloven.no der ligger skjema.
Angrefristen begynner å gå:
• Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen gjelde fra dagen etter varen(e) er mottatt.
• Består kjøpet av flere leveringer, vil angrefristen begynne å gå fra dagen etter siste levering er mottatt.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til oss uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Du dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt, eller vi ikke har opplyst om at kjøper skal dekke returkostnadene. Vi kan ikke fastsette gebyr for din bruk av angreretten.
Du kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller vekk. Dersom prøving eller test av varen går utover det som er forsvarlig og nødvendig, kan du bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Vi er forplikter til å tilbakebetale kjøpesummen til deg uten unødig opphold, og senest 14 dager fra vi får melding om din avgjørelse om å benytte angreretten. vi har rett til å holde tilbakebetalingen til vi har mottatt varen fra deg, eller til du har lagt fram dokumentasjon for at varen er sendt tilbake.
Forsinket og manglende levering – dine retter og frist for å melde krav
Dersom vi ikke leverer varen eller leverer den for sent i samsvar med avtalen mellom partene, og dette ikke har noen årsak i deg eller forhold på din side, kan du i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven, kapittel 5, holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfylling, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra oss.
Ved krav om mislighold bør meldingen av bevis være skriftlig (for eksempel e-post).
• Oppfylling
Du kan holde fast ved kjøpet og kreve oppfylling fra oss. Du kan likevel ikke kreve oppfylling dersom det foreligger en hindring som vi ikke kan overvinne, eller dersom oppfylling vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for oss at det står i vesentlig misforhold til din interesse i at vi oppfyller. Skulle vanskene falle vekk innen rimelig tid, kan du likevel kreve oppfylling.
Du taper din rett til å kreve oppfylling om du venter urimelig lenge med å fremme kravet.
• Heving
Dersom vi ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal du oppfordre oss til å levere innen en rimelig tilleggsfrist. Dersom vi ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan du heve kjøpet.
Du kan likevel heve kjøpet umiddelbart dersom vi nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var/er avgjørende for inngåelse av avtalen, eller dersom du har underrettet oss om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Blir varen levert etter tilleggsfristen du har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at du fikk vite om leveringen. Er dette snakk om en bunad sydd etter mål, vil vi gjøre alt vi kan for å opprettholde avtalen. En skreddersydd bunad er et personlig eie og kan være vanskelig å selge videre uten å gjøre endringer.
• Erstatning
Du kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkingen. Dette gjelder likevel ikke dersom vi godtar at forsinkelsen har årsak i hindringer utenfor vår kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletida, unngått, eller overvunne følgene av.
Mangel ved varen – dine rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at den ble oppdaget, gi oss melding om mangelen. Du har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å være vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke har sin årsak i deg eller forhold fra din side, kan du samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter tilhøve holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra oss.
Reklamasjon til oss bør skje skriftlig.
• Retting eller omlevering
Du kan velge mellom å kreve mangelen rettet opp eller levering av tilsvarende vare. vi kan likevel motsette oss dine krav dersom gjennomføringen av kravet ikke er mulig eller påfører oss urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal utføres innen rimelig tid. Vi har i utgangspunktet ikke rett til å utføre mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
• Prisavslag
Du kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom verdien på varen i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for deg.
• Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan du også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Selgeren sine rettigheter ved kjøperen sitt mislighold
Dersom du ikke betaler eller oppfyller de andre pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke har noen årsak i oss eller forhold på vår side, kan vi i samsvar med reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter tilhøva holde varen tilbake, kravets oppfylling av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra deg. vi vil også etter skjønn kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
• Oppfylling
vi kan fastholde kjøpet og kreve at du betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper vi retten dersom vi venter urimelig lenge med å fremme kravet.
• Heving
Vi kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betaling mishold eller annet vesentlig mishold fra din side. vi kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Dersom vi setter en rimelig tilleggsfrist for oppfylling og du ikke betaler innen denne fristen, kan vi heve kjøpet.
• Renter ved forsinkelse betaling/inkassogebyr
Dersom du ikke betaler kjøpesummen i samsvar med avtalen, kan vi kreve renter av kjøpesummen etter forseinkingsrentelova. Ved manglende betaling kan kravet, etter forbeholdt varsel, bli sendt til inkasso. Du kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
• Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom du ikke henter ubetalte varer, kan vi belaste deg med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke våre faktiske utlegg for å levere varen til deg.
Personopplysninger
Vi er ansvarlige for personopplysninger. Med mindre du samtykker til noe annet, kan vi, i tråd med personopplysningsloven, bare innhente og lagre dem. Personopplysningene som er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre våre plikter etter avtalen. Dine personopplysninger vil bare bli utlevert til andre viss det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller i lovbestemte tilfelle.
Konfliktløsning
Klager rettes til oss innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal prøve å løyse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Ønsker du deg bunad?
Slik er gangen i måltaking, bestilling og prøving:
Ta kontakt på tlf 91799836 så avtaler vi tidspunkt for visning og måltaking.
Ved stor avstand kan vi sende dere et måleskjema med en god forklaring på hvordan målene tas.
Ved måltaking går vi gjennom kunden sitt behov, samt pris på bunad og bunadsutstyr.
Kunden betaler eit forskudd på kr 6000. Dette kan enten betales kontant, med Vipps eller det kan faktureres.
Produksjonstiden er 8-10 uker på mannsbunad og 4-10 uker på damebunad. Når bunaden er ferdig tar vi kontakt med deg for å avtale prøving.
Alle bunader blir prøvd og levert ut fra min bolig i Hunndalen,
Ved prøving er det en stor sjans for at bunaden er ferdig.
Kunden velger så ut ønskelig bunadsutstyr.
Bunaden må betales ved overtaking over bank, vi godtar BankAxept (vanlig minibankkort)
Generell informasjon
Dame Bunadene leveres etter mål og blir personlig tilpasset.
Vi foretar også omgjøring.
Mannsbunaden krever inngående søm kunnskap, og leveres derfor kun som ferdigsydd. Leveres etter mål og blir personlig tilpasset.
Eldre bunader:
I løpet av de årene som bunader har vært produsert har både produksjonen og materiellet forandret seg. De første 10 årene ble det mest håndvevd; både ullstoff, skjortelin og damaskstoff. Broderigarnet ble plantefarget fram til 1960/62. I og med at bunader skal kunne brukes i mange år og gjerne gå i arv, har Norill søm tatt vare på stoffrester og broderigarn fra tidligere produksjonsår. Så hvis dere har en eldre bunad som dere ønsker å sette i stand kan vi kanskje hjelpe til.
Omsøm
Hvis bunaden din er for liten eller for stor, eller passformen ikke er helt bra, er det bare å ta kontakt. Vi kan hjelpe deg å sy den om.
Vi har omgjøring på de fleste bunader.